Zaloguj się
Gościmy
Naszą witrynę przegląda teraz 7 gości 

Historia samochodu

Powstanie samochodu jako samochodu to dopiero końcówka XIX wieku. Wcześniej jednak powstało… koło.

Do niedawna twierdzono, że najdawniejszym kołem jezdnym było te stosowane w Mezopotamii już około 3500 lat p.n.e. Jednak w Małopolsce w miejscowości Bronocice (koło Działoszyc) odkryto naczynie, na którym przedstawiona jest scena wozu, drogi, rzeki i pola. Rysunek wyryty na „Wazie z Bronocic” według naukowców liczy ok. 5500 lat. Zatem mamy być z czego dumni. Powstało koło i w wielu dziedzinach życia już wszystko jakoś się potoczyło… Ale po kolei.

Pierwsze pojazdy kołowe były napędzane siłą mięśni. Stosowano je do celów zarówno prywatnych, przemysłowych jak i transportowych. W XV wieku Leonardo Da Vinci narysował projekt pojazdu napędzanego sprężyną. Inny wynalazca, a raczej holenderski matematyk Simon Stevin w roku 1600 zbudował żaglowiec na kołach. Zamówienie wykonane dla przyjaciela Stevina księcia Maurycego Orańskiego składało się z czterokołowego podwozia z centralnie osadzonym masztem i małym masztem pomocniczym. Pierwsza próba z powodu silnego podmuchu wiatru zakończyła się wypadkiem. Dodatkowy balast i kilka poprawek konstrukcyjnych pozwoliło na uzyskanie około 34 km/h z 28-oma osobami na pokładzie. Kierowany za pomocą tylnej osi pojazd umożliwił również uruchomienie regularnej linii przewozów pasażerskich między Scheveningen a Petten.

W dzisiejszych czasach cały czas wykorzystywane są tak zwane bojery lądowe. 26.03.2009 roku Richard Jenkins ustanowił nowy rekord świata w żeglarstwie lądowym osiągając 126,1 mph (202,9 km/h).

 

W roku 1678 belgijski misjonarz Ferdinad Verbiest podczas pobytu w Chinach zaprezentował cesarzowi Kangxi model pojazdu napędzany parą. Na drewnianej ramie został osadzony kociołek pełen wody, z którego ustnika wydobywająca się para napędzała koło zębate. To z kolei poprzez prostą przekładnie napędzało tylną oś. Sterowanie umożliwiało piąte koło z przodu pojazdu. Podobno rozgrzany kociołek potrafił napędzać ówczesny wehikuł przez około godzinę.

Jednak to dopiero sto lat później udokumentowano pierwszy pojazd napędzany silnikiem cieplnym.

Francuski inżynier wojskowy Nicolas Joseph Cugnot zbudował w roku 1769 pojazd napędzany tłokowym silnikiem parowym. Dwucylindrowa maszyna parowa przeznaczona była do ciągnięcia dział. Prędkość nie była zawrotna, bo jedynie 4 km/h i pewnie dlatego pojazd odszedł w zapomnienie. Nie mniej konstrukcja ta uważana jest za pierwszy ciągnik.

Rok 1786 był rokiem Symingtona Williama. Skonstruował samobieżny pojazd (na bazie karocy) napędzany parowym silnikiem tłokowym własnej konstrukcji.

Kolejną osobą która przyczyniła się do postępu motoryzacji był Richard Trevithick. Udoskonalił on maszynę parową i zastosował do napędu „lokomotywy drogowej”. To on w 1804 roku jako pierwszy na świecie przejechał 150 km zabierając ze sobą 12 pasażerów.

Większym sukcesem mogli szczycić się panowie George i Robert Stephenson. W roku 1829 skonstruowali „Rakietę”, która zwyciężyła w konkursie Rinhill Trials. Ważący 4 tony parowóz dysponował 13 KM oraz prędkością maksymalną w granicach 48 km/h. Była to konstrukcja, którą później wykorzystywano do budowy parowozów.

IXX wiek był erą połączenia dyliżansu z parowozem. Sukcesem panów Timothego Burstall i Johna Hill było połączenie wału za pomocą przegubu w ich konstrukcji dyliżansie. Julius Griffith, Henry James, Luigi Pagani, który swoją maszyną wystraszył miejscową ludność, gdyż uważano ją za buchającego diabła. John Squire, John Scott Russel, Walter Hancock. To tylko nieliczni, którym zawdzięczamy transport kolejowy, a którzy tworzyli podwaliny konstrukcji samochodu.

Pierwszy silnik benzynowy został umieszczony na drewnianej ramie, która wzmocniona została drewnianymi okuciami. Był rok 1975, kiedy Austriacki ślusarz i mechanik Marcus Siegfried uruchomił jednocylindrowy silnik, który przy 500 obr/min uzyskiwał 0,75 KM i osiągał niecałe 6 km/h. Sterowanie odbywało się poprzez pionowo ustawioną kierownicę połączoną z przekładnią zębatą. Oś przednia była resorowana, a za wyhamowanie odpowiadały drewniane klocki dociskane do stalowych obręczy kół. Nie każdemu jednak taki wynalazek się podobał i policja zabroniła Marcusowi publicznego poruszania „… ze względu na dokuczliwy odór spalin”.

Kolejne lata należą do panów Gottlieb Daimler, Carl Friedrich Benz, Wilhelm Maybach, Ford Henry, braci Louisa, Marcela, Fernanda Renault, André Citroën i wielu innych. Znamy ich jako twórców koncernów samochodowych i każdy wymaga oddzielnej lektury.

 
Szukaj
Sonda
Sonda
 
Szybki kontakt

Tel. 600771148

Mail: info@finduramotors.pl

Licznik odwiedzin
Darmowy licznik odwiedzin
licznik odwiedzin